AKTIVNOSTI

Objavljen rad na temu „Poduzetničke i intrapoduzetničke namjere: analiza premise različitih konstrukata sa različitim odrednicama“

Kao jedan od prvih rezultata ovog projekta, objavljen je istraživački rad na temu „Poduzetničke i intrapoduzetničke namjere: analiza premise različitih konstrukata sa različitim odrednicama“. Rad je objavljen u časopisu Periodicals of Engineering and Natural Sciences (Vol. 10, No. 3).

U radu se istražuju poduzetničke i intrapoduzetničke namjere radno aktivnog stanovništva u Bosni i Hercegovini uzimajući u obzir skup demografskih i poduzetničkih faktora. Riječ je o krosekcionalnom istraživanju u kojem su učestvovala 782 ispitanika. Primjenom najsavremenijih statističkih metoda došlo se do rezultata koji vode do izuzetno vrijednih teoretskih i praktičnih implikacija.

Imajući u vidu nedostatke postojeće literature, prvi cilj istraživanja bio je utvrditi da li su poduzetničke i intrapoduzetničke namjere uistinu različiti koncepti. Rezultati pokazuju da su ova dva koncepta statistički različiti i da zaslužuju zaseban pristup.

S obzirom na različite podatke koji se pojavljuju u ranijim istraživanjima, sljedeći cilj ovog rada bio je utvrditi da li demografski faktori značajno utiču na razlike u poduzetničkim i intrapoduzetničkim namjerama. Analiza je pokazala da je starost značajan faktor kada su u pitanju razlike u ovim namjerama. S druge strane, iskustvo i obrazovanje samo djelimično utiču na razlike, dok rod nema značajnog uticaja na razlike u poduzetničkim i intrapoduzetničkim namjerama.

Također, postojeća literatura bilježi različite razultate po pitanju značaja poduzetničkog iskustva u kontekstu poduzetničkih i intrapoduzetničkih namjera. Rezultati studije su pokazali da poduzetničko obrazovanje i kriterij da li ispitanik ima poduzetnika u porodici čine značajnu razliku među poduzetničkim i intrapoduzetničkim namjerama.

Važnost rezultata ovog istraživanja odražava se kroz potencijalnu pomoć raznim akterima u bosanskohercegovačkom poslovnom okruženju. Uzevši u obzir rezultate koji ukazuju na snažnije poduzetničke namjere među mladima, zakonodavci u Bosni i Hercegovini bi trebali imati za cilj unaprjeđenje poduzetničkog ekosistema što bi podstaklo sprovođenje poduzetničkih namjera u djela. Ova stavka je posebno važna s obzirom da trenutno poduzetničko okuruženje karakterišu višak birokratije, visoki porezi i nedostatak resursa.

Također, istraživanje je pokazalo da osobe sa manje iskustva imaju jače poduzetničke i intrapoduzetničke namjere. To znači da bi kompanije trebale sagledati postojeće politike zapošljavanja u kojima je radno iskustvo uslov čak i za poslove na početnim nivoima. Sve navedeno ograničava mlade i manje iskusne radnike, koji kompanijama mogu donijeti značajnu korist, pri apliciranju za posao kao i samom zaposlenju.

Konačno, rezultati pokazuju da za razliku od generalnog, poduzetničko obrazovanje značajno utiče na jačanje poduzetničkih i intrapoduzetničkih namjera. Stoga, obrazovne institucije trebaju prilagoditi nastavni plan i program te uvrstiti više predmeta orijentisanih ka poduzetništvu počevši već od srednjoškolskog nivoa obrazovanja.

 

Održan okrugli sto pod nazivom “Mladi poduzetnici: motivacija, izazovi i podrška”

Okrugli sto pod nazivom "Mladi poduzetnici: motivacija, izazovi i podrška" održan je na Internacionalnom univerzitetu u Sarajevu (IUS) u utorak, 21. marta 2023. godine, s ciljem inspiracije i osnaživanja mladih u ostvarivanju svojih poduzetničkih snova. Događaj je moderirala doc. dr. Šejma Aydin, a pohađali su ga i srednjoškolci i studenti.

Na događaju je učestvovalo nekoliko izuzetnih govornika, među kojima su gospođa Nerma Saračević, Startup Finance Mentor u Fondaciji Mozaik, gospođa Elvira Leka, izvršna direktorica Centra za edukaciju i istraživanje „NAHLA“, gospođa Merjem Hamzić, vlasnica preduzeća „ BASHKA Chocolatier“, gospodin Asim Aganović, programer i gospodin Ali Dlakić, vlasnik preduzeća „ACEDIA“, podijelili su svoja lična iskustva i pružili vrijedne uvide u izazove sa kojima se mladi poduzetnici u Bosni i Hercegovini suočavaju, kao i potencijalna rješenja da prevaziđu te izazove.

Glavni cilj diskusije bio je promovisanje poduzetništva među mladima i upoznavanje sa različitim mogućnostima i resursima koji su im na raspolaganju u njihovim poduhvatima. Događaj je organizovao posvećen tim stručnjaka, među kojima su van. prof. dr. Emil Knezović, viši asistent dr. Azra Bičo, doc. dr. Šejma Aydin i asistent Hamza Smajić, u okviru projekta pod nazivom: „Poduzetničke i intrapoduzetničke namjere u Kantonu Sarajevo: generacijski pristup“. 

Sve u svemu, ova diskusija za okruglim stolom bila je ogroman uspjeh, inspirišući i osnažujući mlade da ostvare svoje poduzetničke snove i pokazujući im da je sve moguće.

 

Objavljen rad na temu: “Procjena poduzetničkih i intrapoduzetničkih namjera sadašnje i buduće radne snage: uloga poduzetničke orijentacije”

Studija pod nazivom „Procjena poduzetničkih i intrapoduzetničkih namjera sadašnje i buduće radne snage: uloga poduzetničke orijentacije“ objavljena je u časopisu European Journal of Management and Business Economics.

Studija je imala za cilj ispitati da li postoji razlika u poduzetničkim i intrapoduzetničkim namjerama između sadašnje radne snage i buduće radne snage. Također, analizirana je i uloga poduzetničkih orijentacija kao zajedničke odrednice.

Krosekcionalnim istraživanjem prikupljeni su podaci od 472 člana sadašnje radne snage i 310 članova buduće radne snage u Bosni i Hercegovini. Hipoteze ove studije testirane su naprednim statističkim metodama.

Dobijeni rezultati su pokazali da postoji razlika u poduzetničkim i intrapoduzetničkim namjerama između sadašnje radne snage i buduće radne snage i da su individualne poduzetničke orijentacije, u određenoj mjeri, njihova determinanta.

Studija proširuje literaturu nudeći uporedni pristup dvije populacije unutar iste zemlje. Dalje, studija odstupa od tradicionalnijeg pristupa da su poduzetničke i intrapoduzetničke namjere različiti konstrukti s različitim odrednicama.

 

Predstavljen rad na međunarodnoj konferenciji "Izazovi Evrope".

U okviru projekta, članovi tima (dr. Emil Knezović, dr. Šejma Aydin, dr. Azra Bičo i Hamza Smajić, MBA) učestvovali su na 14. međunarodnoj konferenciji „Izazovi Evrope: dizajn za sljedeću generaciju“, održanoj između 17-19. maja 2023. godine na Bolu, otok Brač, Republika Hrvatska. Konferenciju je organizovao Ekonomski fakultet Univerziteta u Splitu u suradnji s Evropskom komisijom.

Među cijenjenim istraživačima iz cijelog svijeta, najistaknutiji učesnici bili su glavni govornici prof. Eric Maskin (nobelovac za ekonomiju 2007.), prof. Alvin Roth (nobelovac za ekonomiju 2012.), prof. Edward Altman (vodeći svjetski kreditni stručnjak za kreditni rizik i tržište kredita), prof. David Reibstein (Svjetski poznati autoritet za brendiranje i marketing metrike), vanr. prof. Özge Öner (svjetski poznati akademik urbane i prostorne ekonomije) i g. Luc Tholoniat (direktor, Generalna direkcija za ekonomske i finansijske poslove, Evropska komisija).

Na jednoj od prvih sesija, članovi tima predstavili su rad pod nazivom „Razumijevanje individualne poduzetničke orijentacije: generacijska perspektiva“. Prezentacija je izazvala interesovanje među autorima iz ove oblasti, što je dovelo do plodne diskusije koja je utrla vrijedne buduće istraživačke puteve. Pored toga, tim je učestvovao i na drugim relevantnim sesijama, diskusijama, predavanjima i događajima s ciljem prikupljanja najnovijih saznanja o relevantnim temama, proširenja mreže za buduću saradnju, te promocije ovog projekta i Internacionalnog univerziteta u Sarajevu. 

Sve u svemu, učešće na Konferenciji „Izazovi Evrope“ je bilo veoma uspješno i rezultiralo je prikupljanjem najnovijih znanja iz oblasti menadžmenta, ekonomije i finansija. Osim toga, otvorilo je puteve za buduću saradnju između istraživača iz Bosne i Hercegovine i naučnika iz cijelog svijeta.

 

Organizovano predavanje za promociju rezultata projekta: “Poduzetničke i intrapoduzetničke namjere u Kantonu Sarajevo – generacijski pristup”

Projektni tim je 25. maja 2023. godine organizovao predavanje s ciljem širenja glavnih rezultata projekta. Događaj je održan na Internacionalnom univerzitetu u Sarajevu. Na njemu su učestvovali različiti profesori, studenti i drugi zainteresovani za poduzetničke i intrapoduzetničke namjere u Kantonu Sarajevo.

Predavanje je održala dr. Azra Bičo. Ona je publiku upoznala sa projektom, istraživanjem, izvedenim aktivnostima, konačnim rezultatima i budućim planovima. Nakon ovog predavanja uslijedila je zanimljiva sesija pitanja i odgovora koja je dovela do duge i plodne diskusije. Učesnici su bili znatiželjni o rezultatima projekta, ali i njihovim implikacijama u praksi. Članovi tima su rado dočekali pitanja i podijelili svoje stavove sa publikom.

 

Predstavljen rad na 12. međunarodnom naučnom simpozijumu: „Region, poduzetništvo, razvoj“

Članovi tima učestvovali su na 12. međunarodnom znanstvenom simpoziju: „Region, poduzetništvo, razvoj“ održanom 15. i 16. juna 2023. godine u Osijeku, Republika Hrvatska. Ovu konferenciju organizovao je Ekonomski fakultet u Osijeku, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, u saradnji sa nekoliko drugih institucija.

Tim je predstavio svoj rad pod nazivom „Poduzetničke i intrapoduzetničke namjere u Bosni i Hercegovini: generacijski pristup“, koji je doveo do kvalitetne diskusije među učesnicima i zanimljivih prijedloga za dalja istraživanja i saradnju. Članovi tima su takođe slušali i aktivno učestvovali u relevantnim prezentacijama koje su pripremili drugi cijenjeni učesnici.

Osim praćenja najnovijih istraživačkih tokova u ovoj oblasti, konferencija je omogućila učesnicima da upoznaju druge naučnike i prošire svoje profesionalne mreže koje bi mogle biti osnova za zajedničke projekte u budućnosti.

 

Objavljen rad na temu “Poduzetničke i intrapoduzetničke namjere u Bosni i Hercegovini: generacijski pristup”

Rad predstavljen na 12. međunarodnom naučnom simpozijumu: „Region, preduzetništvo, razvoj“ pomenutom ranije je objavljen u istoimenom zborniku. Imao je za cilj da ispita poduzetničke i intrapoduzetničke namjere kroz generacijsku perspektivu sa fokusom na baby boomere, generacije X, Y i Z.

Koristeći krosekcionalno istraživanje, autori su prikupili 1.292 odgovora od osoba starijih od 18 godina u Bosni i Hercegovini. Predložene hipoteze su testirane naprednim statističkim metodama.

Rezultati su pokazali da se poduzetničke i intrapoduzetničke namjere značajno razlikuju među generacijama. Za obje vrste namjera, baby boomeri su postigli najniže, dok je generacija Z postigla najviše ocjene.

Ovo istraživanje je potvrdilo postojanje generacijskih razlika u poduzetničkim i intrapoduzetničkim namjerama. Rezultati pružaju važne praktične implikacije za kreatore politike i menadžere.

 

Dostavljen konačni izvještaj o projektu

Projektni tim je do kraja juna 2023. godine dostavio konačnu verziju izvještaja u kojem je sažeto sve što je urađeno tokom projekta: „Preduzetničke i intrapoduzetničke namjere u Kantonu Sarajevo: generacijski pristup“. Izvještaj je imao 59 stranica i bio je strukturiran na sljedeći način.

Počeo je uvodom koji je objasnio temu i ciljeve projekta. Nakon toga uslijedio je opsežan pregled literature ključnih varijabli i odnosa između njih. Nadalje, izvještaj je sadržavao preciznu metodologiju koja je korištena za prikupljanje odgovora učesnika i njihovu analizu. Odjeljak o rezultatima sadržavao je glavne nalaze o profilu ispitanika, poduzetničkim i intrapoduzetničkim namjerama i drugim povezanim varijablama. Zaključak je rezimirao rezultate i dao preporuke na osnovu njih. Konačno, izvještaj je završio sažetkom svih rezultata projekta.

Izvještaj je dostavljen Ministarstvu za nauku, visoko obrazovanje i mlade Kantona Sarajevo. Cilj je da vlada, edukatori i kreatori politike razmotre i implementiraju relevantne rezultate na osnovu istraživanja provedenog kroz ovaj opsežni projekat.

 

Objavljen rad na temu “Starost, poduzetničke i intrapoduzetničke namjere: posrednička uloga individualne poduzetničke orijentacije”

Svrha ove studije bila je istražiti vezu između starosti i poduzetničkih i intrapoduzetničkih namjera sa fokusom na posredničku ulogu dimenzija individualne poduzetničke orijentacije.

Autori su koristili krosekcionalnu anketu i prikupili podatke od 782 radno sposobna pojedinca iz Bosne i Hercegovine. Hipoteze su testirane kompleksnim statističkim metodama.

Rezultati su pokazali da mlađi pojedinci imaju značajno veće poduzetničke i intrapoduzetničke namjere u odnosu na starije osobe. Djelomično je dokazana i posrednička uloga dimenzija individualne poduzetničke orijentacije.

Ovo istraživanje obogatilo je literaturu o odnosima između starosti, individualne poduzetničke orijentacije i poduzetničkih i intrapoduzetničkih namjera. Štaviše, pružilo je vrijedne teorijske i praktične implikacije.